Dag 1 - Up Hill Cup Borlänge

Skrivet - 2013-06-10 @ 08:48:23 // Av: Linda
I helgen har jag varit i Borlänge för att heja fram Jimmy och Josefina när dom körde två dagars Up Hill Cup, det var deltävling 3 och 4. Jimmy missade deltävling 1 och 2 i Västerås för två veckor sedan då jag var iväg och åkte rally i Katrineholm.
 
 
Jag och Jimmy startade våran resa mot Borlänge i fredags eftermiddag, vi stannade på biltema för att köpa lite reservdelar. Sedan startade vi resan mot Borlänge, jag somnade någon gång i höjd med avfarten mot Nora och vaknade i Kopparberg, vi stannade i Borlänge för att handla något och äta smat frukost tills lördagsmorgonen, dessvärre missade vi att vi kanske skulle äta något under lördagen samt söndagen. (Men det gick bli lördagens problem ;)) Istället så mötte vi upp familjen Hellkvist, vi ställde upp våran "service/sovplats" och gjorde i ordning allt. Sedan gick vi och anmälde oss samt fick bilarna besiktade, därefter gick vi banan ett varv och kollade hur det såg ut inför morgondagen.
 
 
Lördag och dag 1 i Up Hill Cup, det började med att köra ett träningsvarv då fick jag stå brevid och kolla. Jimmy ville pröva att åka utan kartläsare, vilket resulterade i en väldigt dålig tid. Det sladdade och for mest hela tiden, dessutom så såg man att Jimmy inte var direkt van vid att åka på bana. 
 
 
Första tävlingsvarvet så ville Johanna åka med Lina Björklund och Josefina skulle alltså få åka själv, men eftersom hon gärna ville ha någon brevid sig så hoppade jag in som stöd vilket betydde att Jimmy skulle få åka ensam även detta åket.
Det märktes att Josefina inte var van vid att ha någon annan än Johanna eller deras pappa Mats brevid, hon fick inte till åket så bra som hon ville och man märkte i mål att hon var rätt besviken. Men jag plockade istället fram dom bra sakerna hon faktiskt gjorde och en av dom var att hon vågade varva mer innan hon växlade. För Jimmys del gick det ungefär som träningsvarvet - det sladdade och for mest och han tyckte inte alls det gick bra.
 
Andra tävlingsvarvet så fick Johanna hoppa in brevid Jimmy, vilket gjorde att jag skulle åka med Josefina även detta åket. För Josefinas och min del så gick det betydligt bättre, Josefina fick till körningen precis som hon ville ha den. Vilket gjorde att vi förbättrade våran tid med ytterligare 3 sekunder. Nu hade jag även lyckats övertala Jimmy att han skulle byta ut bak däcken ifrån gamla slitna Silverstone till något fräshare Yokohama, vilket gjorde att han fick en väldigt bra tid och förbättrade sig med 6 sekunder. 
 
Det var synd att inte Jimmy hade dessa däck direkt, då hade resultatet blivit bättre, utan tvekan. Jimmy slutade på en 3:e plats i C med 1 sek till andra och första platsen. Josefina blev fjärde snabbaste tjej och 5:a i C.
 
På kvällen blev det grillning och massa mys, sen satt vi en timme och pratade med Lina om b.la. rally och lite till.

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg dig?